Pages

Subscribe:

Friday 26 October 2012

Stuffed Peppers

Resipi ini sangat sedap. Aku ambil dari blog ini (klik SINI), cuma diubahsuai sedikit. Resipi asal, stuffed peppers ini digoreng tetapi, untuk mengurangkan pengambilan makanan berminyak, kita bakar dalam oven sehingga daging masak.


Bahan-bahan: 
2 biji lada benggala hijau. 
1/2 biji bawang besar@hirisan daun bawang ( dicincang halus) 
1/2 biji telur ( dikocak sedikit menggunakan garpu) 
sedikit lada sulah dan garam
250gram daging ayam cincang
1/4 cawan breadcrumbs. 


Untuk Kuah atau Sos
2 sudu besar kicap 
2 sudu kecil tepung jagung ( dicampur dengan sedikit air )
100 ml katsuo dashi ( boleh ganti dengan kiub pati ayam) 

sedikit minyak masak dan tepung gandum.


Cara-cara:
Gambar kredit daripada blog Jintan Manis
1. Di dalam bekas, campurkan daging ayam cincang, hirisan bawang besar, breadcrumbs, sedikit garam, sedikit lada sulah dan telur, gaul sebati.

2.  Kemudian lada benggala di belah dua, sapukan dalamnye dengan tepung gandum, supaya daging melekat elok dalam lada bila dibakar nanti. lihat rajah no.1 di atas.

3. Sumbat atau isikan piman dengan campuran ayam tadi, pastikan lada benggala di isi penuh dengan campuran ayam. Ulang langkah tadi sehingga lada benggala habis di sumbat. lihat rajah no.2.

4. Susun di atas aluminium foil dan bakar selama 15 minit di dalam oven. (resepi asal, ianya digoreng. Bakar untuk alternatif lebih sihat)

5. Sementara menunggu campuran ayam tadi masak, sediakan sos. Satukan bahan sos, kecuali bancuhan tepung gandum.

6. Panaskan sedikit minyak, kemudian curahkan bahan sos. Setelah agak mereneh, baru masukkan bancuhan tepung jagung, setelah kuah agak pekat, ( lihat rajah 6 di bawah) , angkat dan letakkan di dalam piring, hidangkan panas-panas bersama nasi putih. Selamat Mencuba.


Sedap :)








"Busy but healthy."
For more information on how to stay healthy or have a free body composition measurement, contact me via FB message. Click HERE.

0 comments:

Post a Comment