Pages

Subscribe:

Thursday 25 October 2012

Period tidak teratur?

Aku ada beberapa orang rakan yang berbadan agak besar dan mempunyai masalah period tidak teratur. 3 bulan sekali baru period. Ada yang terpaksa ambil ubat untuk period kerana tidak period dalam setahun.

Teringat satu sesi berkongsi kejayaan penurunan berat badan 30 orang yang naik ke pentas dalam event Herbalife di Taman Melawati tempoh hari. Ramai wanita yang berbadan besar mengatakan setelah menurunkan berat badan, period mereka kembali teratur.

"Saya turun ** kg dan masalah period tidak teratur saya sudah pulih."

Begitulah kata-kata majoriti yang naik ke pentas pada event hari itu untuk berkongsi kesan penurunan berat badan yang mereka.


Aku mula berfikir, "Apa kaitan antara kegemukan dan period tidak teratur?"

"Macam mana penurunan berat badan dapat membantu memulihkan keadaan period tidak teratur itu?"



Bagaimana kegemukan boleh menyebabkan period tidak teratur?

Antara artikel menarik ialah artikel di website givinglifeonline.com.

Boleh baca di SINI

Antara 3 sebab kenapa kegemukan boleh menyebabkan period tidak teratur:


"Women who are overweight or obese produce estrogen in large quantity which causes the brain to send wrong signal to the ovaries. The ovaries stop ovulating which results in disturbing the menstrual cycle. In absence of ovulation the period halts."




"Overproduction of fat cells may lead to polycystic ovary syndrome (PCOS) due to insulin resistance. Women who go through this syndrome experience irregular periods because their ovaries do not ovulate. "





"Overweight women often go into depression by thinking of themselves as ugly. The depression causes the adrenal glands to produce extra cortisol which increases fat in the belly and disturbs the hormones."





Antara cara mengatasi masalah period tidak teratur ini ialah dengan menurunkan berat badan dengan bertukar kepada pemakanan sihat.

Antara lain ialah, mengurangkan tekanan dengan memperbanyakkan rehat dan beriadah.

Herbalife ada menawarkan lose weight program dengan menukar pemakanan harian yang kurang zat dan penuh lemak kepada minuman penuh khasiat.








"Busy but healthy."
For more information on how to stay healthy or have a free body composition measurement, contact me via FB message. Click HERE.

0 comments:

Post a Comment