Pages

Subscribe:

Sunday 21 October 2012

Obesity and migraine. Chicken or egg?

Aku pernah menghadiri satu event training Herbalife 2 minggu lepas. Ada satu sesi di mana dalam 30 orang akan naik ke pentas dan berkongsi berapa kilogram sudah mereka berjaya kurangkan dan perubahan terhadap kesihatan mereka.

Apa yang menarik, 90% yang naik ke pentas itu mengatakan, "Saya turun ** kilogram. Sebelum ini, saya ada migraine teruk. Selepas Herbalife, migraine saya hilang."


Pelik.

Tak pernah pula aku dengar kegemukan boleh menyebabkan migraine. Dan pemakanan sihat boleh mengurangkan risiko migraine.

Maka, aku mula membaca beberapa artikel di internet tentang kaitan antara kegemukan dan migraine.

Adakah kegemukan boleh menjadi penyebab migraine?



Melalui artikel dari ezinearticles.com, pertambahan berat badan akan menyebabkan kekerapan mendapat migraine bertambah.

Kegemukan tidak menyebabkan migraine. Tetapi bagi pesakit migraine yang obese (Terutamanya bagi BMI melebihi 30), pesakit itu boleh mengurangkan kekerapan berlakunya migraine dengan menurunkan berat badan.

"Obviously the key here is to exercise and lose weight. There are plenty of nutritional diets and plans available on the net now, so you really don't have an excuse."

Begitulah nasihat bagi orang yang BMI berlebihan (obese) dan mempunyai migraine. Kekerapan berlakunya migraine boleh dikurangkan dengan bersenam dan menurunkan berat badan.

Boleh lihat di sini --> KLIK

Ini menjadi penjelasan kenapa ramai yang mempunyai migraine dan dalam masa yang sama, BMI tidak ideal (BMI > 25), merasakan migraine mereka hilang selepas mereka menurunkan berat badan. Kerana itu, semasa dalam event Herbalife hari tu, 90% yang naik memberikan testimonial mereka, mengatakan migraine yang mereka deritai sudah berakhir.

Apa yang lebih penting, penurunan berat badan dengan Herbalife ini ialah dengan menukar pemakanan kepada pemakanan sihat (shake Herbalife dengan 55 zat dan 18 asid amino). Ianya penurunan berat badan yang turut memperbaiki tahap kesihatan pengguna.






"Busy but healthy."
For more information on how to stay healthy or have a free body composition measurement, contact me via FB message. Click HERE.

0 comments:

Post a Comment