Pages

Subscribe:

Tuesday 27 November 2012

Masalah kulit muka

Bercakap tentang masalah kulit, tentu ramai yang tidak percaya, yang aku turut mengalami masalah kulit semasa di tingkatan 4 (kalau tak silap. lupa dah).

Pipi penuh jerawat dan berminyak sepanjang masa. Aku cuba berbagai-bagai pencuci muka dan krim, tetapi hampa.

So, waktu aku di sekolah menengah tu, aku memang banyak baca artikel-artikel tentang penjagaan kulit muka, sama ada di majalah atau internet. Antara cadangan yang aku masih ingat ialah
1. Guna bahan natural. Back to basic
2. Pastikan makan banyak sayur (sangat digalakkan carrot, tomato, cucumber)

Lepas tu, aku google petua mengurangkan jerawat dengan bahan-bahan natural dan dari situ aku dapat beberapa resipi masker untuk kulit berminyak dan berjerawat. Antara masker kegemaran aku masa sekolah dulu ialah masker daun pegaga dan hirisan tomato.

Bedak sejuk. Letak gambar, kot2 ada yang
tak pernah tengok kan. Huhu. 

Masker pegaga:
Tumbuk daun pegaga dengan lesung hingga lumat. Masukkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air. Jadikan pes dan tampal pada seluruh wajah. 

daun pegaga. Orang biasa makan buat ulam.
Mama selalu blend buat jus. Memang sangat
bagus untuk kesihatan. Baik juga untuk kulit muka.
Ada dijual di pasar tani.

Masker tomato:
Ambil satu hirisan tomato dan tenyeh di muka. Pastikan air dari buah tomato melekat dengan banyak pada muka. Baring, tutup mata dan tunggu sehingga kering. Cuci dengan air suam

Aku buat dua masker ini hari-hari selama berbulan-bulan. Yang aku nampak, jerawat surut dan tidak naik lagi di tempat yang penah naik itu. Tapi, jerawat naik di tempat lain pula!! T_T sadis. Namun, aku tak putus asa dan meneruskan amalan pakai masker ni sampai la tingkatan 5. Aku juga jaga pemakanan. Kalau mama masak sayur, aku memang ambil sampai separuh pinggan. Dan bila mama hidang buah, aku makan banyak-banyak. Memang semangat nak hilangkan jerawat.

Lepas tingkatan 5, aku masuk ke KYUEM dan duduk di asrama. Di sini, memang sangat susah nak amalkan masker yang aku biasa buat sebab tiada peti ais untuk simpan tomato dan daun pegaga. Lesung boleh bawak, no problem. Tapi peti sejuk? besar sangat untuk dibawa ke chalet. Tapi, walaupun tak pakai dah masker, Alhamdulillah jerawat semua hilang.

Aku kemudian buat keputusan, jerawat naik tersangat banyak semasa sekolah menengah kerana perubahan hormon. Sebab aku dah ambil makanan seimbang, banyak makan sayur dan buah, dan cuba cara natural hilangkan jerawat tetapi jerawat tak hilang-hilang waktu tu.



Bolehkah Herbalife hilangkan masalah jerawat?
Sarah Fadzil. Sponsor saya. Alami masalah kulit yang kronik. Selepas amalkan nutrisi sihat Herbalife (shake during breakfast, ambil Omega 3 setiap hari), masalah kulit hampir pulih.

Nazihah. Kurang berat badan dan alami masalah kulit yang kronik.
Selepas amalkan nutrisi Herbalife, masalah kulit pulih. 

Banyak kan tengok gambar-gambar seperti di atas? Sebenarnya, sangat banyak lagi orang yang dah cuba Herbalife dan keadaan kulit muka mereka pulih dan menjadi semakin baik.

Maka, mungkin selepas lihat gambar-gambar seperti di atas tadi, ada beberapa orang bertanya, "Ajah, Herbalife memang boleh pulihkan masalah kulit tak?"

 Namun, biasanya aku akan tanya soalan itu dengan soalan, iaitu:

"Adakah masalah kulit yang awak alami sekarang disebabkan pemakanan yang kurang baik?"

Ps: Pemakanan yang kurang baik ni boleh dikatakan selalu makan makanan berminyak, berlemak, kurang amik sayur (kalau makan pun, amik sesudu kecil je), buah tak makan etc. 

Sebab, masalah kulit ni ada banyak faktor. Kalau masalah kulit disebabkan pemakanan yang kurang berzat, berlemak dan banyak yang berminyak, memang Herbalife boleh bantu. Kalau masalah kulit disebabkan faktor lain, I doubt that Herbalife can help.

Poinnya, anda perlu tahu apa penyebab masalah kulit yang anda hadapi.

Faktor masalah kulit.

Penting untuk kita kaji apakah faktor masalah kulit yang dialami. Hanya selepas tahu, baru kita dapat fikir apa tindakan untuk atasi masalah kulit.

Antara faktor masalah kulit ialah:

1. Perubahan hormon. 
Biasa berlaku pada remaja, pada orang yang alami tekanan dan kurang rehat. Wanita yang dalam period juga akan mengalami sedikit perubahan hormon.

Adakah ini punca masalah kulit anda? Lihat bila wajah biasa akan tumbuh jerawat/ jerawat makin banyak.
*Jerawat ada bila kurang tidur dan sibuk dengan tugas (penat). Waktu lain tak de sangat jerawat.
*Jerawat ada bila period/ nak dekat hari period. Waktu lain tak de sangat jerawat.
*Saya remaja, mengamalkan pemakanan sihat, tak make up dan guna bahan-bahan natural (tiada bahan kimia) untuk penjagaan kulit wajah.

Jika situasi di atas adalah anda, maka masalah kulit muka anda adalah disebabkan perubahan hormon.

2. Penggunaan produk penjagaan kulit muka yang tidak sesuai dengan kulit.

Pernah tak anda guna produk muka (pencuci muka/ krim muka), dan lepas tu muka anda penuh jerawat?
Sebelum-sebelum ni tak de jerawat sangat. Hanya selepas guna produk tertentu, muka mula banyak jerawat.

Jika situasi di atas adalah anda, masalah kulit muka anda adalah disebabkan penggunaan produk yang tidak sesuai dengan kulit anda.

3. Pemakanan yang kurang berzat dan tidak seimbang. 

Pemakanan memainkan peranan penting untuk kulit yang sihat. Penerangan yang lebih panjang, boleh baca artikel ini. --> KLIK

Secara ringkas, jika kedua-dua situasi di atas tidak berlaku pada anda, maka kemungkinan besar masalah kulit anda disebabkan oleh pemakanan yang kurang berzat.

"Nutrition for healthy skin encompasses both whole foods that grow healthy skin as well as individual nutrients that contribute to skin health. Those nutrients include vitamins, minerals, essential fatty acids and antioxidants that nourish the skin, allow it to heal and then work to prevent bad skin and challenges such as rashes, wrinkles, skin allergies and premature aging."


Lihat pemakanan harian anda. Adakah ia bekalkan cukup serat, vitamin, mineral, fatty acids yang diperlukan oleh badan? Simply put, adakah anda makan sayur dan buah, at least 5 portion a day.

Herbalife InsyaAllah mampu pulihkan masalah kulit jika faktornya ialah pemakanan anda yang kurang berzat. Mana tidaknya, satu shake bekalkan serat, 55 zat dan 18 asid amino. Dalam 2 minit, shake penuh nutrisi anda siap dan boleh diminum sambil drive, dalam bas, sambil siapkan kerja etc. Maka tak mustahil nak dapatkan zat yang cukup walaup sesibuk mana jadual anda.

Antara zat dalam satu shake. Ianya rendah kalori, penuh zat dan  yang best, mengenyangkan. 
Nak cuba Herbalife untuk atasi masalah kulit? Add Fb dan PM saya :) I'll show u how.

www.facebook.com/hamizah.hanapi













"Busy but healthy."
For more information on how to stay healthy or have a free body composition measurement, contact me via FB message. Click HERE.

0 comments:

Post a Comment