Pages

Subscribe:

Sunday 25 November 2012

Jus Epal

Semalam, buka peti ais untuk ambil epal. terlihat satu biji epal sudah hampir rosak. Separuh dah rosak, tetapi separuh lagi masih elok. 

Sayang nak buang, maka aku membuat keputusan untuk menggunakan bahagian yang masih elok untuk membuat jus epal. 
Epal yang dipotong selepas dibuang bahagian yang kurang elok. 

Bahan-bahan:
2 biji epal fuji
3 biji tomato ceri (kalau tiada, letak hirisan tomato biasa pun boleh)
2 inci carrot. 
air perahan dari dua biji limau nipis
dua sudu besar sunquick.


caranya, mudah sahaja. Blend semua bahan di atas dengan sedikit air. Blend sehingga buah yang dikisar betul-betul halus. Siap! Tak lama pun nak buat ni, dalam 5 minit sahaja. 


Siap. Untuk bahan-bahan di atas, boleh menghasilkan dua gelas jus epal yang sedap. 

Banyak mana air nak letak? Biasanya kalau aku buat jus, aku akan letak dulu sedikit air, sekadar buat syarat untuk mudah dikisar dengan blender. Lepas tu, aku akan rasa, kalau masih manis/ masih terlalu pekat, aku tambah lagi sedikit air. 


Beberapa kali juga aku buat jus ni. Hari pertama buat, aku bagi adik-adik rasa.
Kali kedua buat, aku tanya, sape nak lagi? Ramai yang nak, maka aku tambahkan bahan-bahan. 
Jus epal yang siap dikisar. Sedap. Amik masa 5 minit sahaja untuk disiapkan
dan dengan kos serendah RM3 untuk dua gelas. Memang jimat, masa dan wang. 












"Busy but healthy."
For more information on how to stay healthy or have a free body composition measurement, contact me via FB message. Click HERE.

0 comments:

Post a Comment